رویین ساز امین


بازديد و كنترل قطعات توليدي بايد پس از گالوانيزه شدن انجام گيرد تا از كيغيت آن مطمئن شد ودر صورت بروز اشكال ويا نقصي سريعا برطرف گرديده و يا از ادامه توليد تا رفع عيب جلوگيري شود.

سوهانكاري سرآبه هاي قطعه (معمولا در انتهاي قطعات در اثر خروج از مذاب و حركت مذاب بر روي قطعه ، روي منجمد شده كه اصطلاحا شرآبه مينامند ) بايد به ميزاني باشد كه لايه روي تخريب نگردد و فقط لايه اضاقي از بين برود تا ظاهر قطعه حفظ شود در صورتي كه لايه روي تخريب شود بعد از مدتي زنگ آهن به صورت لكه زرد رنگ ديده خواهد شد .

در هنگام نگهداري يا حمل قطعات گالوانيزه شده ممكن است لكه هاي سفيد رنگ بر روي سطح پوشش ايجاد گردد كه اين لكه ها را سفيدك ، شوره مي نامند . اين لكه ها معمولا بر روي قطعاتي كه به تازگي گالوانيزه شده و براق هستند و مخصوصا در نواحي بخصوص مثل درزهاي بين ورقهاي گالوانيزه كه به صورت چسبيده به هم وجود دارند ويا در نبشي هايي كه به هم چسبيده باشند و در معرض آب باران يا شبنم قرار داشته باشند مشاهده مي شود . اين امر در جاهائي كه به سهولت خشك نمي شوند بيشتر پيش مي آيد.

از آنجائي كه محصولات خوردگي خيلي حجيم هستند( حدود 500 برلبر روي خورده شده ) ممكن است هر حمله خوردگي به نظر جدي وشديد بيايد . در واقع حمله ايجاد شده در اثر نگهداري خيس قطعات كم اهميت يا بي اهميت است و اثر محسوسي بر روي عمر پوشش و طول محافظت پوشش گالوانيزه در برابر خوردگي نمي گذارد . ( علت تشكيل سفيدك در بخش شيمي گالوانيزه توضيح داده شده است )

بهترين راه جلوگيري از لكه هاي سفيد نگهداري خيس (شوره يا سفيدك )اين است كه از تماس آب با قطعات تازه گالوانيزه شده پيشگيري كنيم . اين امر در هنگام نگهداري قطعات در انبار يا حمل آنها بايد رعايت شود . قطعات را طوري قرار دهيد كه آب بتواند به راحتي بر روي آنها جاري و تخليه شود و تمامي سطوح بخوبي در معرض جريان هوا قرار بگيرد.

لايه هاي سفيدك (شوره ) درصورتي كه تجمع زياد يا متوسطي بر قطعه داشته باشند بايد از ميان برده شوند . در غير اين صورت وجود اين محصولات به مقدار زياد مانع تشكيل لايه كربنات بازي روي در سطح قطعات گالوانيزه در نواحي آسيب ديده مي شوند . شوره را در مواردي كه كم باشد مي توان توسط برس زدن با محلولي كه حاوي 5% دي كرومات سديم يا پتاسيم باشد كه 1/0% اسيد سولفوريك غليظ به آن افزوده شده است زدوده اين عمل توسط يك برس نرم انجام گرفته و پس از اينكه محلول فوق الذكر حدود 30 ثانيه بر سطح قطعات باقي ماند آن را كاملا با آب شسته وخشك ميكنند .

رنگ زدن پوششهاي گالوانيزه :

فولاد گالوانيزه شده به روش غوطه وري گرم ممكن است به دلايل زير نياز به رنگ زدن پيدا كند :

  1. بمنظور افزايش مقاومت خوردگي براي قطعاتي كه در معرض خوردگي شديد در محيطهاي خورنده مخصوصا در موردي كه تعميرات آن مشكل باشد يا پوشش روي نازك باشد مثل ورقهاي گالوانيزه.
  2. در صورتيكه رنگ ديگري غير از رنگ طبيعي روي مورد نظر باشد
  3. حفاظت قطعه در مقابل خوردگي گالوانيك در مواردي كه فولاد گالوانيزه شده با فلز ديگري مثل مس در تماس باشد

گالوانيزاسيون گرم قطعات همراه با رنگ زدن پوشش مقاومت خوردگي فولاد را حتي در محيطهاي بسيار خورنده بالا مي برد . عمر اين سيستم دوتايي 2/1 تا 5/1 برابر عمر هر يك از اين دو پوشش به تنهايي ميباشد .

پوشش روي را مي توان بلافاصله پس از گالوانيزاسيون يا بعد از گذشتن مدت زماني از آن رنگ كرد . در بيشتر موارد رنگ زدن بلافاصله بعد از گالوانيزاسيون را ترجيح مي دهند چون سطح قطعه در اين حالت تميز است و آلودگي خيلي كمي دارد.

قطعه بايد قبل رنگ زدن كاملا تميز شود . رنگ اعمال شده بر فلز روي از اين نظر حساسيت بيشتري نسبت به ساير فلزات دارد ، زيرا مقادير بسيار جزئي ناخالصي مي تواند اثرات سوئي بر چسبندگي لايه رنگ داشته باشد.از طرفي تميز كردن سطح پوشش روي ، اغلب بسيار ساده تر از تميزكاري فولاد ميباشد

هنگامي كه پوششهاي روي در فضاي باز ودر معرض آتمسفر قرار دارند سطح آنها خورده شده و توسط محصولات خوردگي پوشانده مي شود ، لايه كربنات روي ايجاد شده بر روي قطعات گالوانيزه را مي توان رنگ نمود (رنگ را مي پذيرد ) به همين دليل سابقا رسم بر اين بود كه مدت 6 تا يكسال صبر مي كردند و سپس قطعه گالوانيزه شده را رنگ مي زدند.اما در حاضر هواي تميز بندرت يافت مي شود و لايه ايجاد شده در اثر محصولات خوردگي حاوي سولفورها ، سولفيتها، سولفاتها و كلرورها مي باشد . بسياري از اين تركيبات در آب حل مي شوند و برخي از آنها جاذب الرطوبه هستند بمنظور به دست آوردن نتايج خوب بايد قبل از رنگ زدن تمام محصولات خوردكي ونا خالصيهاي محلول در آب را از سطح قطعه زدوده تا سبب ايجاد مشكلات بعدي نشود.


صفحه قبلی